Intensywny Kurs Podatkowy – rewolucja 2025: wdrożenie KSeF, JPK_CIT (JPK_KR_PD i JPK_ST_KR) oraz sztuczna inteligencja w księgowości

Celem naszego kursu jest kompleksowe przygotowanie uczestników do skutecznego wdrożenia JPK_CIT oraz zrozumienie, jak nowoczesne technologie mogą wspierać procesy księgowe. W ramach zajęć zaprezentujemy praktyczne aspekty obiegu dokumentów, analizy danych oraz zastosowania sztucznej inteligencji w codziennych obowiązkach księgowych. Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także umiejętności praktyczne, które pozwolą im efektywnie poruszać się w nowej rzeczywistości podatkowej.

czas trwania szkolenia
Lokalizacja
Warszawa
Pałac Konstancji – siedziba Instytutu Studiów Podatkowych, ul. Kaleńska 8
czas trwania szkolenia
Data szkolenia
03.09.2025 - 21.10.2025
9:00 - 16:00

Uczestnik 1:

Uczestnik 2:

Uczestnik 3:

Uczestnik 4:

Uczestnik 5:

lub
Pobierz formularz zgłoszenia PDF Pobierz formularz zgłoszenia DOC
Kolejna osoba 4990,00zł
Kontakt
Kinga Makowska
Kinga Makowska
Specjalistka ds. szkoleń

Witamy na Intensywnym Kursie Podatkowym, który jest odpowiedzią na dynamiczne zmiany w polskim systemie podatkowym oraz rosnącą rolę technologii w księgowości. Wprowadzenie nowych obowiązków związanych z Jednolitym Plikiem Kontrolnym (JPK) dla CIT, w połączeniu z innowacjami w zakresie sztucznej inteligencji, stawiają przed nami nowe wyzwania, ale również i możliwości.

Celem naszego kursu jest kompleksowe przygotowanie uczestników do skutecznego wdrożenia JPK_CIT oraz zrozumienie, jak nowoczesne technologie mogą wspierać procesy księgowe. W ramach zajęć zaprezentujemy praktyczne aspekty obiegu dokumentów, analizy danych oraz zastosowania sztucznej inteligencji w codziennych obowiązkach księgowych. Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także umiejętności praktyczne, które pozwolą im efektywnie poruszać się w nowej rzeczywistości podatkowej.

Podczas intensywnych zajęć komputerowych skoncentrujemy się na narzędziach i technikach, które umożliwią automatyzację procesów księgowych, poprawę dokładności oraz zwiększenie efektywności pracy. Wspólnie przeanalizujemy, jak sztuczna inteligencja może wspierać nas w codziennych zadaniach, co przyczyni się do bardziej efektywnego zarządzania czasem oraz zasobami w firmach.

Rozwiązania w zakresie zastosowania nowej technologii JPK_KR_PD (Jednolity Plik Kontrolny Księgi Rachunkowe Podatek Dochodowy) oraz JPK_ST_KR (Jednolity Plik Kontrolny Księgi Rachunkowe  Środki Trwałe) w praktyce z użyciem oprogramowania ERP do integracji z systemem księgowym na przykładzie Comarch Optima – omówienie zagadnień i warsztaty praktyczne – 49 godzin

  1. Dostęp do JPK_CIT
  2. Schemat struktury faktury w JPK_KR_PD oraz JPK_ST_KR
  3. Schemat struktury faktury JPK_KR_PD a faktura wystawiona i otrzymana w KSeF
  4. JPK_KR – obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w świetle aktualnie obowiązujących przepisów – problemy praktyczne.
  5. Jakie działania podjąć aby wdrożyć JPK_CIT gdy stanie się on obowiązkowy w latach 2025-2026 – jak przygotować się praktycznie do realizacji nowego obowiązku sprawozdawczego
  6. Struktury logiczne zaprezentowane przez Ministerstwo Finansów, w tym wydane informacje dotyczące najczęściej zadawanych pytań.- przełożenie na rozwiązania w programie ERP Optima
    •  wprowadzono możliwość opisania kont księgowych, dodano nowe pola na formularzu zapisu księgowego oraz zmodyfikowano formularz okresu obrachunkowego, na którym można określić Typ Zestawienia Obrotów i Sald dla danej firmy
    • znaczniki dla każdego Typu ZOiS i każdego konta księgowego do pliku JPK_KR_PD
    • struktura plików JPK_KR_PD wymaga, aby wskazać jaki rodzaj działalności prowadzi firma. 8 typów Zestawienia Obrotów i Sald
    • konta księgowe na dokumentach w rejestrze VAT i ewidencji dodatkowej
    • zmiany na karcie środka trwałego oraz wartości niematerialnej i prawnej w celu dostosowania programu Comarch ERP Optima do struktury pliku JPK_ST_KR - CIT estoński a nowe struktury logiczne - modyfikacja JPK_KR_PD  u podatników korzystających z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

 

Podatki dochodowe (CIT i PIT w działalności gospodarczej) na 2025 r. dla praktyków – 14 godzin

Część I

  1. Kasowy PIT od 2025 r.
    • Dla kogo nowa regulacja?
    • Zasady ustalania przychodu kasowego.
    • Nowe zasady rozliczania kosztów uzyskania przychodów.
    • Wyłączenia.
  2. „Para-podatek PIT” czyli składka zdrowotna
    • Kiedy są szanse na zmianę dotychczasowych zasad naliczania składki zdrowotnej?
    • W jakim kierunku mogą iść zmiany?
    • Zbycie środków trwałych w 2025 r. a podstawa naliczenia składki zdrowotnej.
  3. „Wakacje składkowe” ZUS – nowe rozwiązanie a podatek dochodowy.
    • Zasady składania wniosków o tzw. „wakacje składkowe”
    • Jaki to ma wpływ ekonomiczny na sytuację płatnika składek i podatnika PIT?
  4. PIT przedsiębiorcy – nowe trendy interpretacyjne w 2024 .
    • Odliczanie straty przy obliczaniu daniny solidarnościowej
    • Umowy B2B a PIT
    • Często rozliczane koszty podatkowe a interpretacje organów.
  5. Podatek u źródła – problemy płatników w PIT i CIT
    • Przegląd zasad rozliczania podatku u źródła z uwzględnieniem bieżących interpretacji.
    • Nowe objaśnienia dotyczące należytej staranności płatnika.

Część II

  1. Minimalny podatek dochodowy – nowa forma opodatkowania CIT - wejście w życie po odroczeniu stosowania w czasie
    • Na kim ciąży minimalny podatek dochodowy za 2024 r.
    • Podstawa opodatkowania i stawka z uwzględnieniem zmian.
    • Zasady rozliczania minimalnego podatku CIT w 2025 r.
  2. Przekazywanie danych z ksiąg do US od 2025 r.
    • Obowiązek prowadzenia ksiąg w formie programu komputerowego.
    • Obowiązek przekazywania organowi podatkowemu danych księgowych - harmonogram wprowadzania zmian dla poszczególnych grup podatników z uwzględnieniem najnowszych zmian.
    • Zakres danych do przekazywania organowi podatkowemu – nowe rozporządzenie wykonawcze.
  3. Nowy rodzaj osoby prawnej w Polsce – fundacja rodzinna. Opodatkowanie fundacji rodzinnych. Czy to się będzie opłacać?
    • Wprowadzenie do fundacji rodzinnych ze wskazaniem kto i kiedy powinien rozważyć jej utworzenie.
    • Zasady opodatkowania fundacji rodzinnej CIT.
    • Zasady opodatkowania w PIT beneficjentów fundacji rodzinnych.
    • Aktualny stan prawny a prognozowane zmiany w 2025 r. lub latach kolejnych.
  4. Ryczałt od dochodów spółek czyli „CIT estoński” – to już znamy ale co nowego?
    • Zasady ryczałtu wg przepisów na 1 stycznia 2024 r.
    • Czy są zmiany ryczałtu na 2025 r.?
    • „CIT estoński” w interpretacjach organów – od jakich wydatków w spółce trzeba zapłacić podatek?
  1. Prognozowane zmiany w CIT w 2025 r. lub kolejnych latach podatkowych.

 

Dokumentowanie, ewidencjonowanie oraz rozliczanie podatku VAT w 2025 r. – 14 godzin

  1. Kiedy faktura VAT wystawiona przed dokonaniem czynności może stać się fakturą „pustą”?
  2. W jaki sposób anulować fakturę wystawioną pod wpływem błędu (np. na błędny podmiot) gdy nie ma możliwości wystawienia faktury korygującej?
  3. Kiedy podatek wynikający z faktury niepotwierdzający wykonanie czynności musi zapłacić podatnik, a kiedy pracownik wystawiający tą fakturę (ważny wyrok TSUE)?
  4. W jaki sposób oraz za jakie okresy koryguje się podstawę opodatkowania (zwłaszcza sprzedaż) w przypadku zwrotu towarów oraz rabatów, gdy mają zastosowanie szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego?
  5. Co zmieniło się w zasadach korekty podstawy opodatkowania?
  6. Jak rozliczamy ujemny podatek należny powstały za okres podatkowy (rozliczenie z przyszłymi okresami czy zsumowanie z podatkiem naliczonym)?
  7. Ile wynosi podatek należny w przypadku zastosowania zawyżonej bądź zaniżonej stawki podatku:
    • w przypadku wystawiania faktury,
    • w przypadku wystawiania paragonu fiskalnego.
  8. Czy wystawienie faktury z kwotą podatku na czynność zwolnioną rodzi podatek należny wykazywany w deklaracji?
  9. Czy ten sam towar (usługa) może być opodatkowany różnymi stawkami VAT na terytorium kraju?
  10. Czy odliczenie podatku naliczonego z duplikatu faktury następuje na bieżącej deklaracji czy poprzez korektę?
  11. Czy można odliczyć podatek naliczony z faktury zawierającej zawyżoną stawkę VAT?
  12. Czy można odliczyć podatek naliczony z faktury zawierającej zaniżoną stawkę VAT?
  13. Czy można odliczyć podatek naliczony z faktury dokumentującej czynność zwolnioną?
  14. Jak rozliczyć ujemny podatek naliczony (rozliczenie z przyszłym okresem czy sumujemy z podatkiem należnym)?
  15. W jakich przypadkach można bezpiecznie skorygować wstecznie zawyżony podatek naliczony i w jaki sposób?
  16. W jakich przypadkach za wadliwe rozliczenie podatku odpowiada pracownik a w jakich przypadkach kierownik (właściciel) jednostki będącej podatnikiem?
  17. W jaki sposób skorygować deklaracje podatkową JPK-V7 w celu zwiększenia zwrotu podatku?
  18. Kiedy można anulować fakturę w rozumieniu art. 108 ust. 2 ustawy o VAT bez zapłaty podatku?
  19. W jaki sposób korygujemy ewidencję oraz deklarację (JPK_V7) w przypadku, gdy anulowana faktura została już zaewidencjonowana?
  20. Na jakich zasadach archiwizujemy anulowane faktury i jak długo przechowujemy te dokumenty?
  1. Co powinno być treścią wewnętrznych zasad anulowania błędnych faktur (wzór zasad postępowania).

 

Firma jako PŁATNIK podatku dochodowego od osób fizycznych w 2025 – 7 godzin

  1. Nowe podejście organów skarbowych do kontraktów B2B.
  2. Art. 31a, 31b, 31c ustawy o PIT oraz nowa treść art. 32 ustawy o PIT.
  3. PIT-2: kto powinien go złożyć?
  4. Możliwość odliczenia miesięcznej minimalnej kwoty podatku przez dwóch lub trzech płatników (nie tylko pracodawca):
    • tryb upoważnienia płatników przez podatników
  5. Korekty rozliczeń dokonanych przez płatników w 2024 roku w przypadku zaniżenia (braku poboru) zaliczki.
  6. Skutek uchylenia art. 53a ustawy o PIT : zwolnienie płatników z obliczania i wpłacania części zaliczek podatkowych.
  7. Czy płatnik może za zgodą pracownika czasowo podwyższyć albo obniżyć zaliczkę na podatek w ciągu 2025 r.?
  8. Prawo do upoważnienia płatników do zaniechania pobierania zaliczek na podatek.
  9. Czy płatnik może żądać zwrotu nadpłaty (najnowsza zmiana).
  10. Odpowiedzialność podatkowa płatnika za niepobranie (zaniżenie) albo za brak wpłaty pobranej zaliczki na podatek (art. 26 i 26a Ordynacji podatkowej).
  11. Odpowiedzialność karna skarbowa za brak pobrania lub zaniżenia pobranej zaliczki (art. 78 KKS).
  12. Zwolnienie z podatku wynagrodzeń z tytułu „zatrudnieni na czarno”?
  13. Kiedy złożyć „czynny żal” w przypadku braku poboru lub zaniżenia zaliczek pobieranych w 2024 r. i kto to powinien zrobić?
  14. Czy należy wpłacić ze środków płatnika niepobrane w 2024 roku zaliczki i dokonać korekty PIT-4R? (przywilej niekaralności)
  15. Pozostałe zmiany.

 

Sztuczna inteligencja w księgowości – 7 godzin

  1. Wprowadzenie do sztucznej inteligencji
    • definicja sztucznej inteligencji
    • krótkie wprowadzenie do historii SI
    • kluczowe pojęcia: uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego, analiza danych
  1. Zastosowanie SI w księgowości
    • automatyzacja procesów księgowych
    • przykłady zastosowań SI w księgowości:
      • Rozliczenia podatkowe
      • Analiza danych finansowych
      • Prognozowanie cash flow
    • Case study: Sukcesy firm wykorzystujących SI w księgowości
  1. Wyzwania i etyka w zastosowaniu SI w księgowości
    • problemy z jakością danych
    • bezpieczeństwo i prywatność danych
    • etyczne aspekty automatyzacji i zastępowania ludzi
  1. Warsztaty praktyczne
    • przykłady zastosowania narzędzi SI w codziennej pracy księgowego
    • ćwiczenia z analizy danych finansowych przy użyciu narzędzi SI
    • symulacja procesu automatyzacji zadań księgowych

Zajęcia stacjonarne odbywają się zgodnie z terminarzem we wtorki i czwartki w Warszawie w siedzibie Instytutu Studiów Podatkowych przy ul. Kaleńskiej 8.

Dla chętnych udostępniamy również możliwość uczestnictwa online, ponieważ kurs prowadzony będzie również w tej formie z możliwością zadawania pytań (formuła hybrydowa). Odbędzie się to przy pomocy Internetu (formuła online). Nie potrzeba do tego żadnych skomplikowanych urządzeń. Wystarczy komputer lub smartfon oraz głośniki.

TERMIN:

3 września – 21 października 2025 r. – 91 godz. zegarowych – 13 dni w godz. 9.00-16.00. w tym 8 dni zajęć komputerowych

Dokładny terminarz: 3, 5, 10, 12, 17, 24, 26 września, 1, 3, 8, 10, 15, 21 października 2025 r. 

 

Jedyny taki kurs – minimum teorii a maksimum praktyki, ćwiczenia i przykłady prezentowane są w programie na przykładach dokumentów oraz praktycznych przykładów.

Maksimum praktyki – minimum teorii.

 

CENA:

Cena za uczestnictwo wynosi 4990 wraz z materiałami i dostępem do programu komputerowego na czas szkolenia.

Dla osób fizycznych istnieje możliwość płatności w dwóch ratach.

Prelegenci

Prof. dr hab.
Witold Modzelewski
Najwybitniejszy dydaktyk podatkowy, nauczyciel największej w Polsce grupy specjalistów podatkowych. Profesor nauk prawnych zatrudniony od 47 lat na Uniwersytecie Warszawskim (od 30 lat profesor tej uczelni) prezes Instytutu Studiów Podatkowych (od 28 lat), Szef Podyplomowego Studium Podatków i Prawa Podatkowego (od 22 lat) oraz kierownik magisterskich studiów „Prawo Finansowe i Skarbowość”. Kierownik Katedry Prawa Finansowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytety Warszawskiego. Najbardziej znany w kraju wykładowca problematyki podatkowej. Jako doradca podatkowy (00001) od 41 lat reprezentuje podatników w postępowaniach przed sądami administracyjnymi. Autor ponad 1200 publikacji na tematy podatkowe i prawnopodatkowe. Szef Kapituły Medalu VIRTUS EST PERFEKTA RATIO im. F. Druckiego Lubeckiego oraz członek kapituły medalu USQUE AD FINEM im. Mjr. H. Dobrzańskiego - Hubala, Członek Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP (2010 oraz 2015-2019). Kierował pracami nad projektami nowej ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o jednolitym podatku dochodowym (2011 rok). Co najważniejsze: autor prognoz, które się z reguły sprawdzają. Specjalizujący się w obszarze trudnych sporów podatkowych. Brał czynny udział w zawieszeniu absurdu podatkowego jakim był pomysł wprowadzenia KSeF. W każdy poniedziałek od ponad 15 lat publikowany jest „Komentarz nieuczesany” jego autorstwa – www.isp-modzelewski.pl – Serwis Doradztwa Podatkowego.
Jacek Pyssa
Dyrektor Departamentu Prawnego, Dyrektor Departamentu Podatków Bezpośrednich, Radca Prawny nr wpisu Łd-S-157. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (2003 r.), uczestnik American School of Law Uniwersity of Florida (2003), studiował nauki ekonomiczne w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Od lipca 2002 r. pracownik i współpracownik Instytutu Studiów Podatkowych. Od 2008 roku radca prawny. Jest wykładowcą Instytutu Studiów Podatkowych oraz doktorantem na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (prowadzi zajęcia akademickie na temat prawa finansowego). Prowadził wykłady współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Do obowiązków Jacka Pyssy należy świadczenie pomocy prawnej i podatkowej, m.in. sporządzanie projektów opinii w sprawach prawnych i podatkowych, przeprowadzanie audytów prawnych i podatkowych oraz zastępstwo procesowe w postępowaniach podatkowych i prawnych przed organami administracji i sądami. Jacek Pyssa jest również wykładowcą w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, kontroli skarbowej, prawa karnego skarbowego oraz Ordynacji podatkowej.
Mariusz Unisk
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (1996 – 2001) oraz Podyplomowych Studiów Podatków i Prawa Podatkowego na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2003 r. doradca podatkowy w KIDP nr 09921. Od 2004 r. uznany wykładowca tematyki podatkowej, w szczególności w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatków i opłat lokalnych i samorządowych. W marcu 2012 r. uhonorowany przez Dziennik - Gazeta Prawna III miejscem w VI Rankingu najlepszych doradców podatkowych za 2011 r. w kategorii „Podatki i opłaty lokalne”. W marcu 2017 r. uhonorowany przez Dziennik - Gazeta Prawna II miejscem w XI Rankingu najlepszych doradców podatkowych za 2016 r. w kategorii „Podatki i opłaty lokalne” (DGP 28.03.2017 r. „Top doradcy podatkowi w 2016 r. według DGP”). Autor i współautor publikacji książkowych na tematy podatkowe, w szczególności wznawianego czterokrotnie „Komentarza do podatku rolnego, leśnego oraz od nieruchomości” wydanego nakładem wydawnictwa ISP oraz „Komentarza do podatku od towarów i usług”. Autor specjalistycznych artykułów na tematy podatkowe, komentarzy i opinii na temat tych podatków w prasie codziennej, specjalistycznej i fachowej. W ramach struktury organizacyjnej Instytutu Studiów Podatkowych sp. z o.o. do jego obowiązków należy przede wszystkim kierowanie pracą zespołów doradców i konsultantów podatkowych, zarządzanie działem doradztwa podatkowego. Od 2006 r. jako dyrektor generalny ds. doradztwa podatkowego. Od czerwca 2019 r. w randze wiceprezesa zarządu.
dr
Mariusz Sokołek
Praktyk i teoretyk rachunkowości, Kierownik i Adiunkt Katedry Rachunkowości, doktor nauk ekonomicznych, autor wielu artykułów i publikacji naukowych z rachunkowości i podatków, certyfikowany księgowy – Certyfikat Ministra Finansów, właściciel Kancelarii Księgowej, główny księgowy. Stały współpracownik Instytutu Studiów Podatkowych w zakresie prowadzonych szkoleń i kursów. Dzięki wykształceniu i pracy naukowej na Uczelniach i jednoczesnej pracy zawodowej jako księgowy potrafi połączyć i w odpowiedni sposób przekazać wiedzę, a przede wszystkim nauczyć rachunkowości. Jego zajęcia mają scricte nastawienie praktyczne, ale przy gruntownej wiedzy teoretycznej. Kształci w Instytucie przyszłych doradców podatkowych oraz prowadzi szkolenia z zakresu przygotowania sprawozdań finansowych.
Krystian Łatka
Prawnik, doradca podatkowy, dyrektor departamentu VAT, wykładowca i konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych, specjalizujący się w podatku od towarów i usług oraz obsłudze sporów podatkowych. Ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem Podyplomowego Studium Podatków i Prawa Podatkowego Uniwersytetu Warszawskiego. Wykładowca na Studium dla Doradców i Ekspertów Podatkowych oraz Kursie dla Głównych Księgowych. Uczestnik wielu projektów szkoleniowych dla największych przedsiębiorstw działających na polskim rynku. Autor artykułów i współautor książek o tematyce podatkowej, w tym kolejnych wydań komentarza do ustawy o podatku od towarów i usług. Prowadzi szkolenia od ponad 10 lat.
To top